5 Tips om Migraine te Verlichten

5 Tips om Migraine te Verlichten

Een migraine aanval is niet te voorkomen. Bij mij dan. Ik heb tenminste nog geen medicijn of iets anders gevonden waarmee ik de pijn in mijn hoofd voorkom of laat verdwijnen. Als het weer eens zover is, is het dus gewoon een kwestie van naar bed, met het raam open voor véél frisse lucht en liefst ook oordoppen in zodat ik helemaal niets meer hoor. Want zowel licht als geluid kan ik dan niet verdragen.

Toch heb ik door de jaren heen manieren weten te ontwikkelen die mij soms helpen om erger te voorkomen. Dat een migraine aanval dus geen twee dagen duurt, maar slechts enkele uren. Of dat de pijn meer te verdragen is door tijdig op bepaalde manieren te er op in te springen. En omdat ik maar al te goed weet hoe vervelend een migraine-pijn kan zijn, deel ik graag mijn 5 tips om migraine te verlichten. Wie weet helpt het jou ook!

5 tips om Migraine te verlichten

  • De eerste tekenen van een aanval bestaan bij mij uit overgevoeligheid voor licht en geluid. Ik zie een soort van sterretjes / vlekjes, mijn ogen gaan raar staan en ik krijg een kokhalzend hoestje. Bij die eerste tekenen al plat in bed in alle rust en stilte. Dat wil erger soms voorkomen. Dat wil zeggen, geen aanval van twee dagen of meer maar slechts een lichtere aanval van een paar uur.
  • Ontspanningsoefeningen die focussen op de nek en schouders willen soms ook helpen de migraine intensiteit te verlagen. Ik heb al vaker onderstaande video gevolgd op het moment dat ik een aanval voelde opkomen. Doordat je aandacht wordt afgeleid en een stukje ontspanning wordt opgezocht, wil het bij mij soms helpen een zware aanval te voorkomen.

  • Een icepack op de ogen en de slapen doet soms ook wonderen. Niet alleen bij de eerste tekenen, maar ook tijdens de aanval.
  • Bij mij slaan de klachten ook altijd door op mijn nek en schouders. Behalve de eerder aangegeven ontspannings-oefeningen wil een lik tijgerbalsem (of ander soortgelijk spul) in de nek al heel veel verlichting geven.
  • Ik let erg op wat ik drink. Koffie, cola en redbull zijn voor mij drankjes die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Sinds ik deze uit mijn dagelijkse routine geschrapt heb, is de frequentie van de aanvallen een stuk afgenomen. Zo af en toe een kop koffie of een lekker glas zero kan best, maar het moet niet in mijn dagelijks ritme voorkomen.

Ik heb trouwens een vraag aan diegene die ook migraine hebben. Heb jij dat ook, na een aanval, die enorme vreet-aanval?
Heb jij nog tips om erger te voorkomen? Dingen die ervoor zorgen dat het net even meer verdraagbaar is.

Ik hoor ze graag.

Ook leuk:

8 reacties

  1. Ik had vroeger last van migraine tijdens m’n stopweek. Die kreeg ik ineens toen de apotheek over ging op B-merken van de Microgynon pil. Ik kon dan alleen nog op bed liggen met de gordijnen dicht en het licht uit.. Sinds ik ben gestopt met de pil heb ik er geen last meer van gehad. Ook één van de redenen dat ik ermee ben gestopt.

  2. Wat lijkt me dat toch heftig, zo’n migraine aanval. ik heb 1x een enorme hoofdpijn aanval gehad, waarbij ik ook heb gespuugd, wilde alleen maar in het donker zijn en inderdaad geen licht verdragen. Gelukkig daarna nooit meer zo erg gehad, was bij mij (denk ik tot nu toe) volledig stressgerelateerd. hoofdpijn heb ik wel vaker, soms 3 dagen achter elkaar, maar ik kan er mee ‘dealen’. dank in elk geval voor je tips, wanneer ik weer hoofdpijn heb, kan ik eens kijken of jouw tips mijn hoofdpijn ook verlichten. dank!!

  3. Af en toe heb ik last van hoofdpijn en last van schouder. Ik moet echt op tijd naar bed en veel water drinken. Maar het lukt niet altijd. Hopelijk komende dagen wel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.