5k – Een Persoonlijke Strijd.

Met een kleine jaloerse blik kijk ik regelmatig op Instagram naar al die vrouwen die met gemak drie a vier keer per week de vijf, tien kilometer of meer aantikken met hardlopen. Ik vind het zó ontzettende knap allemaal.

Hoe graag ik ook een rondje hardloop, voor mij zijn die afstanden echter niet weggelegd. Ik heb de 5k twee à drie keer volledig gelopen. Maar op een of andere manier vraagt dat gewoon te veel van mijn lijf. Qua conditie lukt het, maar mijn spieren, botten, pezen en wat er allemaal nog meer in je lijf zit, die zeggen hó! En als er iets is dat ik afgelopen jaren geleerd heb, al is het met heel vaak vallen en even vaak ook weer opstaan, is om te luisteren naar je lichaam. Conclusie: ik vind hardlopen heerlijk, maar niet ten koste van mijn gezondheid.

Dus daarom, kortere rondjes, minder vaak per week en ook nog eens met intervalletjes. Door dat ik intervalletjes loop, met tussendoor dus wandelpauzes van 2 minuten, kan ik het op een gezonde manier volhouden zonder dat ik mij steeds in vreemde blessures loop. Daarnaast doe ik ongeveer twee keer per week nog krachttraining in de sportschool om zo te proberen of het enig effect heeft op mijn hardlooprondjes (Tip, dit helpt enorm!)running2016-01-20

Waarom ik deze post heb geschreven? Eigenlijk geen idee. Hij staat al een tijdje in mijn “drafts”wegens twijfel tot posten. Ik voel me namelijk niet zielig of zo, dat het mij niet lukt om die 5k te lopen. in tegendeel, ik voel me er goed bij. Ik voel me gelukkig bij wat ik doe en presteer. Misschien heb ik deze post wel geschreven voor al die andere meiden en vrouwen, die kei-hard hun best doen die 5k te lopen, maar waarbij het om een of andere reden ook niet (helemaal) lukt. Ik merk namelijk wel, dat al die “kijk eens hoe ver/snel/vaak ik kan” foto’s voor competitie zorgen onderling. Ik betrap me er zelf ook op namelijk. Of kun je het beter elkaar motiveren noemen misschien? Wat het ook mag zijn, doe lekker je eigen ding. Doe dat waar jij je gelukkig bij voelt en waar je ook je lijf tevreden mee is.

 

Ook leuk:

9 reacties

  1. Ik heb hetzelfde eigenlijk, na 3 kilometer houdt het op, terwijl ik nog wel energie over heb. Maar ach, kleinere rondjes en zo de lol in het lopen kunnen blijven houden is ook veel waard 😉

  2. Zal ik je even helpen om je beter te voelen straks? Zoals je hebt kunnen zien was ik vanmiddag naar fysio om te gaan lopen op de band, ik heb 2 km gehaald in 27,38 minuten… hahahaha en meer zal het niet worden, wel weer iets sneller als mijn voet weer normaal reageert, mijn scheenbeen bij de voet al gaat verkrampen namelijk, ligt aan mijn schoenen zonder ondersteuning, volgende week zijn mijn nieuwe schoenen klaar en daarmee kan ik als het goed is, ook de loopband mee op zonder geluid te maken 😉

    X

  3. Fijn artikel, herken mezelf hier namelijk in. Die competitie onderling is inderdaad een beetje jammer en werkt een beetje demotiverend naar andere mensen toe, die óók erg hun best doen!

  4. He, had ik een hele reactie getypt, is hij weg. Maar in ieder geval, goed geschreven, ook kleine rondjes zijn fijn. Ieder zijn ding, als je er maar plezier in hebt.

  5. Gewoon lekker je eigen plan trekken en lekker sporten op de manier waar jij je prettig bij voelt! Ik weet ook wel dat als ik echt resultaat wil zien, dat ik dan minimaal 4 keer in de week zou moeten gaan sporten maar dat red ik niet mijn knie en dan wordt het ook acuut niet leuk meer en veel eerder een opgave waardoor ik het niet vol hou.

  6. Heel goed juist dat je dit deelt. Want naar je lichaam luisteren is echt zo belangrijk. En die krachttraining is echt heel goed. Super goed bezig juist!
    Bij mij gaat het ook zeker niet vanzelf. Ik heb lang op moeten bouwen en moet het nu goed bijhouden, anders is mijn conditie binnen no-time weer weg. Ik kijk ook wel eens met lede ogen naar de foto’s met al die gelopen kilometers erbij. Maar het gaat ook eigenlijk niet om het aantal kilometers, maar of je doet waar jij je goed bij voelt!

  7. ik wou dat ik 1 km kon hardlopen zonder dood en zonder adem neer te vallen…
    Het is toch goed dat je naar je lichaam luistert
    Misschien komt het ooit wel…
    Ik hoop er ook nog steeds op, maar begin er nu nog niet aan tot het met mijn gezondheid beter gaat

  8. Let is niet op de tijd, niet op de afstand, maar ga gewoon is lopen op gevoel. En kijk daarna is waar je staat en hoe het lopen voelde. En inderdaad: vooral naar je lichaam luisteren 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.