Home » Google Analytics begrijpen in 10 minuten

Google Analytics begrijpen in 10 minuten

Google Analytics begrijpen in 10 minuten

Google Analytics, ik heb het gekoppeld maar ik werd er eerlijk gezegd een beetje kriebelig van. Er zijn zoveel soorten statistieken te bekijken dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Wáár moet je in godsnaam kijken! Waar vind ik mijn unieke bezoekers. En waar zie ik hoe men op mijn blog terecht komt. En wat zijn mijn meest gelezen pagina’s. Tijd voor actie! Ik heb het uitgezocht en leer het jou nu ook.

Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Google Analytics Unieke bezoekers

Het aantal unieke bezoekers is een van de belangrijkere statistieken wat Google Analytics je kan geven. Getallen die belangrijk zijn bij eventuele samenwerkingen, want daar vraagt men vaak naar. Google Analytics noemt het aantal unieke bezoekers gebruikers. Ze staan op je Google Analytics homepage (zie onderstaande afbeelding).

Google Analytics - Unieke bezoekers

En je vind het ook, meer uitgebreid, via de linker zijbalk: Doelgroep – Overzicht.

Google Analytics - Unieke bezoekers

Waar komen mijn bezoekers vandaan?

Met andere woorden, hoe komt men op je website. Is dit via een zoekmachines of juist via de social media kanalen en via welk kanaal dan. Je vind dit via de linker zijbalk: Acquisitieoverzicht.

Topkanalen

Daar zie je verschillende termen staan:

  • Organic Search. Dit zijn bezoekers via zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google.
  • Referral. bezoekers die via links op andere websites bij jou terecht zijn gekomen.
  • Direct. Dit zijn bezoekers die de URL van je website direct intypen in de adresbalk van hun browser.
  • Email. Dit zijn bezoekers via een e-marketingcampagne, zoals je bijvoorbeeld nieuwsbrief.
  • Paid Search.  Bezoekers via betaalde advertenties.
  • Social zijn bezoekers via platformen zoals Facebook, Pinterest en Twitter.

Iets lager op dezelfde pagina zie je de cijfers verder uitgewerkt. In mijn geval komt het grootste deel van mijn bezoekers via social kanalen. Via dit overzicht kun je ook per kanaal doorklikken voor meer details.

Google Analytics - Top kanalen

Als ik op bovenstaande afbeelding zou doorklikken op ‘Social’ dan kom ik op het volgende overzicht uit. Daar zie je heel mooi dat mijn bezoekers vooral via Pinterest komen. Facebook heeft een mooie tweede plaats.

Google Analytics - sociale netwerken

Welke pagina’s scoren goed

Wat zijn je meest gelezen pagina’s? Binnen Google Analytics vind je dit op de volgende manier. In de linker zijbalk: GedragSitecontentAlle pagina’s. Daarna kun je rechtsboven de periode aanpassen, mocht je dat willen.

Hoogst scorende pagina's.

In bovenstaande afbeelding zie je dat niet mijn homepage, maar de blog een kastje per dag ontzettend goed scoort. Plaats twee is een / en dat is mijn homepage.

Twee belangrijke kolommen zijn ‘Gem. tijd op pagina’ en bouncepercentage. Zeker als je een website hebt met blogs, dan wil je dat deze gelezen worden. Een hoge(re) tijd op je pagina is een goed teken. Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website bijv. Google.

Meest waardevolle statistieken

Uiteraard zijn er nog veel meer statistieken naar boven te halen, bijvoorbeeld welke pin bij Pinterest het best scoort over een bepaalde periode, ook erg leuk om uit te zoeken. Maar bovenstaande statistieken zijn voor mij persoonlijk het meest waardevol.

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan mijn uitleg. Laat het vooral even weten in de reacties.

Google Analytics begrijpen in 10 minuten? Met deze stap voor stap uitleg krijg je de statistieken die voor jou en je blog van belang zijn.

10 Reacties

  1. 15 januari 2020 / 19:46

    Handig artikel. Ik snap er nooit wat van en verdiep me eigenlijk nooit in de cijfertjes van mijn blog.

    • 16 januari 2020 / 14:12

      Duidelijk artikel! In het begin snapte ik er geen bal van, maar al doende leert men en het gaat me nu redelijk goed af.

  2. 16 januari 2020 / 14:31

    Wat goed dat je hier zo’n mooi, duidelijk maar vooral ook een overzichtelijk artikel over hebt geschreven. In het begin zag ik ook door de bomen het bos niet meer en als ze de site een update hebben gegeven is het ook altijd weer even zoeken hihi 🙂 Maar verder gaat het redelijk en ben ik al aardig wegwijs!

  3. 16 januari 2020 / 15:53

    Goed artikel, het is nu duidelijk voor me, maar dat komt ook omdat ik er nu al langer mee werk, maar wat een gezoek was het in het begin zeg. Ik repin je Pin even, dit wil ik graag bewaren op mijn blog, mocht ik weer eens iets kwijt zijn als ik iets opzoek.

  4. Jouvence
    17 januari 2020 / 13:52

    Wat een handig en duidelijk artikel! Inmiddels weet ik wel redelijk hoe Google Analytics werkt, maar in het begin was het echt abra cadabra! Wat had ik deze blogpost toen graag erbij gehad.

  5. 19 januari 2020 / 21:08

    Super handig dit! Ik ben echt een ramp met GA. Nu begrijp ik het wel iets beter 🙂

  6. 20 januari 2020 / 8:04

    Heel handig, zo’n kleine opfriscursus. Ik moet me er eens meer in gaan verdiepen.

  7. 23 januari 2020 / 1:16

    Duidelijk artikel,maakt meteen heel veel duidelijk zeg!

  8. 24 januari 2020 / 17:28

    Inmiddels snap ik Google Analytics beter, maar het is een typisch Google-product: als het niet om de zoekmachine gaat, is er geen touw aan vast te knopen.
    Ik kijk vaak bij de Real Time Analytics, kijken wat er langskomt… 😛

  9. 25 januari 2020 / 1:03

    Ik werk er ook al een tijdje mee, maar duurde wel even eer ik het helemaal door had hoe het werkte 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: