Ik ga binnenkort verhuizen (jeuj!). Een ideale gelegenheid om ook eens grondig op te ruimen dacht ik zo. Een groot punt waar ik zelf tegenaan liep, de huishoudelijke administratie ordenen en ook opruimen. Ik geef toe, het was een behoorlijk rommeltje. Ik bespaar je de verdere details š Maar, ik ben met onderstaande punten aan de slag gegaan en had binnen niet al te lange tijd een overzichtelijke, bijna geheel digitale, huishoudelijke administratie.
inhoudsopgave
- 1 Redenen om je huishoudelijke administratie op orde te hebben.
- 2 Huishoudelijke administratie ordenen, hoe begin je?
- 3 Huishoudelijke administratie ordenen? Dat lukt met deze tips.
- 4 Checklist van de belangrijkste documenten om te bewaren
- 5 Huishoudelijke administratie ordenen – Wanneer begin jij?
- 6 Op zoek naar meer opruim tips?
Redenen om je huishoudelijke administratie op orde te hebben.
Er zijn allerlei redenen te verzinnen om je huishoudelijke administratie op te ruimen en te ordenen.
- Je kunt eindelijk die stapel post opruimen die tot aan het plafond reikt (en die je misschien al een paar jaar negeert). Zo kun je eindelijk zien of die ene brief van de Belastingdienst nou goed of slecht nieuws was.
- Je kunt je financiƫn beter beheersen. Door je bonnetjes en rekeningen op orde te houden, weet je precies waar je geld naartoe gaat.
- Je hebt minder stress. Een rommelige administratie kan leiden tot stress en angst. Door je papieren te ordenen, creƫer je rust in je hoofd. Je kunt dan met een gerust hart die stapel post opruimen (zie punt 1).
- Ben je van plan om te verhuizen? Dan is het belangrijk dat je je administratie op orde hebt. Zo maak je een goede indruk op potentiƫle kopers en voorkom je vertraging bij de verkoop.
- Je vindt die oude foto van jezelf met dat vreselijke kapsel eindelijk terug. Wie weet wat voor andere leuke herinneringen er nog verborgen liggen tussen al die papieren!
- Een geordende administratie is een beetje zoals een geordende kast: je kunt alles veel makkelijker vinden en je voelt je er prettiger bij.
Huishoudelijke administratie ordenen, hoe begin je?
Huishoudelijke administratie ordenen, ja leuk! Maar hoe begin ik dan hoor ik je denken. Elk begin is moeilijk maar met onderstaande tips breng jij orde in je privƩ administratie. En alles hoeft ook niet gelijk in een dag klaar. Neem de tijd.
Maak een startpunt: Begin met het verzamelen van alle administratieve documenten die je in huis hebt. Dit kan van alles omvatten, van bankafschriften en verzekeringspapieren tot garantiebewijzen en schoolrapporten.
Sorteer en categoriseer: Verdeel je documenten vervolgens in categorieƫn, zoals financiƫn, medisch, onderwijs, enzovoort. Dit maakt het later makkelijker om alles te vinden.
Digitaliseer waar mogelijk: Scan belangrijke documenten, zoals contracten en geboortecertificaten, en bewaar ze (ook) digitaal. Zo bespaar je ruimte.
Check ook welke informatie online staat. Veel organisaties hebben een online portal (een mijn-omgeving) waar je kunt inloggen. Een mijn-omgeving is een gepersonaliseerd deel van een website, waar je toegang toe hebt via een persoonlijk account en wachtwoord. In het geval van overheidsdiensten kan dit ook je Digi-D zijn.
Download een digitale kopie van de belangrijkste documenten voor je eigen administratie en ruim daarna de onnodige fysieke papieren op. Door de shredder ermee š
Maak een systeem voor digitale opslag: Kies een betrouwbare cloud-opslagdienst of een offline archiveringssysteem voor je digitale documenten. Zorg ervoor dat je een sterk wachtwoord gebruikt en maak regelmatig back-ups.
Doe afstand van wat je niet meer nodig hebt: Gooi of shredder onnodige documenten weg. Wees kritisch en vraag je af of je het document echt nodig hebt. Denk aan oude bankafschriften, facturen die al lang betaald zijn, verlopen garantie bewijzen of folders die je niet meer interesseert.
En wat dacht je van al die papieren handleidingen. Kijk jij ze in? Tegenwoordig zijn deze ook makkelijk online te vinden mocht je het ooit nodig hebben. Echt, durf weg te gooien!
Huishoudelijke administratie ordenen? Dat lukt met deze tips.
- Maak gebruik van mappen, ordners en eventueel dozen om je resterende papieren administratie te ordenen.
- Label alles duidelijk, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt.
- Met een checklist van belangrijke documenten weet je welke documenten je moet bewaren. Ik heb als extra hieronder een lijst toegevoegd van de belangrijkste documenten om te bewaren.
- Maak een plan om je administratie up-to-date te houden. Plan dus elke week of maand een uurtje, of wat je ook denkt nodig te hebben, om je administratie op orde te houden.
Checklist van de belangrijkste documenten om te bewaren
Deze checklist helpt je bij het organiseren van jouw belangrijke documenten. Bewaar deze documenten veilig op een digitale plek, zoals een beveiligde cloudopslag of een externe harde schijf. Maak ook kopieƫn van belangrijke papieren documenten en bewaar deze op een veilige plaats, bijvoorbeeld een kluisje.
Documenten die je levenslang moet bewaren:
- Notariƫle aktes: Testament, samenlevingscontract, akte van koop/verkoop van onroerend goed, etc.
- Diploma’s, certificaten en getuigschriften: Schooldiploma’s, universiteitsdiploma’s, certificaten van cursussen, etc.
- Geboorte-, trouw- en overlijdensakten: Van jezelf, je partner, kinderen en andere familieleden.
- Genealogische documenten: Familieboom, stamboomonderzoek, etc.
- Medische geschiedenis: Inentingspapieren, medische rapporten, etc.
Documenten die je lang moet bewaren:
- Jaaropgaven en -overzichten: Belastingaangiftes, loonstrookjes, pensioenoverzichten, etc. (minimaal 7 jaar)
- Arbeidscontracten: Bewaar alle contracten, inclusief de beƫindigingsovereenkomst.
- Verzekeringspolissen: Autoverzekering, reisverzekering, levensverzekering, etc.
- Garantiebewijzen: Van waardevolle apparaten en elektronica.
- Correspondentie met overheidsinstanties: Brieven van de Belastingdienst, SVB, DUO, etc.
Andere belangrijke documenten:
- Reisdocumenten: Paspoort, rijbewijs, identiteitskaart.
- Financiƫle documenten: Bankrekeningoverzichten, kredietwaardigheidsrapporten, etc.
- Eigendomsbewijzen: Autopapieren, bootpapieren, etc.
- Lidmaatschapsbewijzen: Sportclubs, verenigingen, etc.
Huishoudelijke administratie ordenen – Wanneer begin jij?
Ja, het was even een behoorlijke klus, maar mij is het met bovenstaande tips gelukt om uiteindelijk een minimalistische, veelal digitale, huishoudelijke administratie op te stellen. De overgebleven papieren zijn overzichtelijk geordend in mappen en dozen. En bij de verhuizing kan alles meteen geordend de kast in.
Maar vertel eens eerlijk, heb jij je huishoudelijke administratie op orde, of is het stiekem een papieren chaos zoals het bij mij was?
Op zoek naar meer opruim tips?
- Check de boeken van Marie Kondo op bol.com.
- Opruimmethode: Ć©Ć©n kastje per dag
- Schoonmaken, dat kan snel, makkelijk en duurzaam
Op deze website wordt gebruik gemaakt van affiliate links.
Als jij iets koopt op de website waarnaar ik linkte, ontvang ik een kleine commissie.
Jij betaalt niets extra’s, gewoon dezelfde prijs die je gewoonlijk zou betalen.
Hierdoor kan mijn blog wel blijven bestaan.