Home » VRO 1 – Voortgezette RijOpleiding

VRO 1 – Voortgezette RijOpleiding

VRO 1 – Voortgezette RijOpleiding

Gisteren een geweldige leuke en leerzame dag gehad op het SEC, Safety Experience Center, te Rosmalen tijdens een VRO 1 oftewel Voortgezette RijOpleiding, georganiseerd door het KNMV. Samen met enkele andere motorrijders had ik me ingeschreven voor deze cursus.

De dag start rond 8 uur met een introductie van wat de dag gaat inhouden. Gevolgd door een presentatie over mentale training en wat veilig motorrijden volgens hun en ons inhoud.
Daarna is het op de motoren stappen en het terrein oprijden.
Als eerste doen de instructeurs voor hoe een motor zich gedraagt bij een snelheid van 50 tot 70 kilometer per uur, hoe hij mooi rechtop blijft als de snelheid constant is en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld een ruk aan het stuur geeft en welke kant de motor dan opgaat.

Langzame slalom – draaien op de weg

Daarna mogen we zelf op de motor stappen en beginnen we rustig met de langzame slalom. Als het goed is hoort dit onderdeel bij je motorrij-examen. Maar al snel wordt duidelijk dat niet iedereen het nog even goed beheerst. Ook ik, merk ik. De eerste paar keren blijven de pionnen weliswaar staan, maar het gaat niet zo als het hoort. Na wat tips van de instructeur begint het weer te dagen: iets meer gas zodat de motor niet “stottert”, bijremmen met de achterrem en afschuinen die hap.
Aan het einde van de slalom zal er ook omgedraaid moeten worden om terug te rijden en aan te sluiten achter de rij. Euh, ja, draaien op de weg. Mijn grootste punt op de motor. Nadat ik ooit met mijn vorige motor de grond heb gekust heb ik dat nooit meer gedurfd. Maar nu moet ik! Gelukkig merkt de instructeur het, en geeft me elke keer zodanige tips dat na vier keer proberen ik de motor met alle gemak op de weg durf te draaien. Nou, die smile op mijn gezicht zorgde ervoor dat ik mijn helm bijna niet meer afkreeg 😉 Vertrouwenspunt 1 op de motor is er! Als afsluiting van deze oefening neemt de instructeur me op mijn eigen motor nog even mee achterop om me te laten voelen hoe ver je een motor kunt afschuinen. Gaaf om te merken hoe ver je met zo’n apparaat kunt gaan.

Noodstop

Na een uitleg over gebruik en verschil van voor-, achterrem en ABS is het aan ons.
Per twee mogen we met een zelfgekozen snelheid komen aanrijden en bij de pionnen is het hard remmen. Voor diegene met ABS is het de bedoeling zo danig hard te remmen dat ABS in werking treedt. Ik merk al snel dat echt remmen moeilijker is dan gedacht en dat je met een motor ook echt hard kunt afremmen. Goede oefening dus!

Lunch

Even drie kwartiertjes uitpuffen in de schaduw en veel, heeeel veel water drinken!

Uitwijkproef

Ook dit onderdeel hoort bij je rijexamen, alleen gaat men hier een stapje verder. Natuurlijk eerst een uitleg en demonstratie over hoe en wat. Eerste krijg je nog tips over wanneer je moet beginnen te remmen en mag je zelf kiezen welke kant op je uitwijkt. Daarna beslist de instructeur welke kant je moet uitwijken. Een van de laatste keren zegt de instructeur als verrassing in ene keer niet meer welke kant je op moet gaan, grappig om dan te zien wie er eigenlijk vol door de pionnen vliegt (en nu zijn het nog pionnen 😉 ) Mentale training noemen ze dat, want in werkelijkheid moet je altijd voor jezelf beslissen en niet voor je laten beslissen.

Motorgym

Daarna is het rustig rondjes rijden over het terrein en dan de instructeur nadoen in zijn houding. Arm los, staan, een knie op het zadel, amazone zit. Dat soort rare fratsen. Niet mijn ding, ik hang telkens met mijn laarzen tegen mijn koffers aan. Ik heb het maar gehouden bij staan op de motor. Iets wat ik zelf ook al vaker doe tijdens lange ritten.

Remmen op zand

Aangezien het te warm was om eigenlijk ook maar iets uit te voeren heb ik deze oefening aan me voorbij laten gaan. Wel gekeken hoe andere het deden en zo toch nog wat proberen op te steken. De hitte had me even goed te pakken en mijn lichaam riep me even een korte time-out toe.

Troep op de weg (twee autobanden en stuk hout)

Het lijkt eng, maar uiteindelijk stelt het helemaal niets voor. Rijden over afval op de weg. Doe het twee keer, de eerste keer schrik je nog van het geluid, maar daarna heb je zoiets van “been there, done that”

thee-pauze (heeeeeel veel water dus)

Presentatie over bochten rijden

Na de korte pauze krijgen we een introductie over hoe je een bocht dient te nemen, hoe je deze kunt inschatten en over klaar zijn voor de bocht. Allemaal erg interessant, maar het is midden op de dag, bloedje heet en we zitten binnen wat in te kakken bij de dia’s. Tijd voor actie dus…

Bochtjes rijden

Leukste onderdeel van de hele dag. Het “circuit” bestaat uit allemaal krappe bochtjes en we mogen we om de beurt achter de instructeur aan over de baan rijden. De instructeur geeft tijdens zijn voorrijden aanwijzingen en laat je je de ideale bochtenlijnen zien. Het gaat steeds een beetje harder en ik merk dat ik mijn motor steeds een beetje platter begin te gooien. Mijn smile onder mijn helm wordt steeds breder en het plezier met elke ronde groter.
Super!
Als we stoppen kijk ik even vlug naar mijn achterbandje – bijna geen “schaamrandjes” meer 😀

Afsluiting van de dag

Even lekker nababbelen en bijkomen. We krijgen allemaal ons certificaat en er wordt ons nog gevraagd een evaluatieformulier in te vullen. Vervolgens is het afscheid nemen en op weg naar huis! Meteen als ik de openbare weg op draai merk ik al dat ik zekerder op mijn motor zit. Dit was een uiterst nuttige dag die zijn geld meer dan waard is geweest. Nu is het een kwestie van het geleerde bij te houden en te blijven oefenen.


Volg:
Share:

6 Reacties

  1. Wilfried
    7 juni 2010 / 20:12

    Heej die Sas..

    leuk stukkie, en mooie foto’s :yes:

    Goed om te lezen dat je weer een stuk zekerder ben.
    Zoals je ziet op de laatste paar fotokes… het zal niet lang gaan duren eer dat je de laars aan de grond gaat rijden.

    GreetZ
    Wilfried.

    • 7 juni 2010 / 20:14

      Jazeker mooie foto’s! Met dank aan jou!! :tu: :bow:

  2. 8 juni 2010 / 16:29

    Mooi verslag! Hoop dat ik zelf ook ooit nog eens aan een VRO toe kom maar vooralsnog stijgt het boven mijn budget uit helaas!

    Dan zelf maar oefenen… (Vooral de bochtjes, pfffffff)

  3. 8 juni 2010 / 19:40

    Het is zeker zaak veel te blijven rijden.
    Goed van je hoor om eens zo’n cursus te doen, ik reed gewoon veel te weinig en durfde op den duur het drukke verkeer niet meer in, omdat ik me toch onzeker ging voelen. Geen motor meer voor mij :no: :bike:

  4. 9 juni 2010 / 3:39

    Leuk verslag met al die foto’s.
    Mooi certificaat erbij en het belangrijkste natuurlijk, dat je er écht wat aan hebt gehad.

    (moest bij ‘motorgym’ wel even lachen 😀 /noob)

  5. Lnnkz
    9 juni 2010 / 16:03

    Leuk verslag heb je er van gemaakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: